Een liefdesbrief van regisseur Richard Linklater aan de revolutionaire magie van de Franse nouvelle vague. Zo kan je deze herinterpretatie van Jean-Luc Godards ‘À bout de souffle’ (1960) misschien wel het beste omschrijven. In 1959 filmt Jean-Luc Godard in Parijs in slechts twintig dagen zijn debuutfilm, die zou uitgroeien tot een mijlpaal in de filmgeschiedenis. Het werk markeert het begin van de nouvelle vague, de vernieuwende stroming binnen de Franse cinema. Tot dan toe was Godard actief als filmcriticus voor het invloedrijke Cahiers du Cinéma, maar hij besluit dat films maken de ultieme vorm van kritiek is. Met beperkte middelen en op basis van een scenario van François Truffaut, dat hij naar eigen inzicht bewerkt tot het verhaal van een gangsterkoppel, waagt hij de sprong. Hoewel cast en crew aanvankelijk twijfelen over zijn onconventionele aanpak, wordt het resultaat een groot succes.
Genoeg stof voor de Amerikaanse regisseur Richard Linklater (de nostalgicus achter successen als Boyhood en de Before-trilogie) om een charmante, lichtvoetige blik te werpen op hoe Godard en zijn crew deze guerillaproductie afwerkten. De onervaren acteur Guillaume Marbeck lijkt als twee druppels water op een jonge, eigenzinnige Godard en schittert naast Zoey Deutch’ speelse vertolking van Jean Seberg. Verwacht geen intellectualistisch docudrama, wel een geestige hangout-movie en buddy comedy waarin een dikke rij aan legendarische Franse filmfiguren passeert.
Met: Guillaume Marbeck, Zoey Deutch, Aubry Dullin …